Standardizarea in cadrul unei afaceri este o practica comuna. Standardele sunt o buna practica extrem de distilata, stabilita de experti care cunosc nevoile domeniului pe care il reprezinta. Standardele in sine pot fi despre crearea unui produs, gestionarea unui proces sau furnizarea unui serviciu.
Dezvoltarea standardelor din industrie a fost mult timp, ei bine, o practica standard; astfel incat organizatiile individuale sa se poata alinia la normele externe, in timp ce clientii si furnizorii pot intelege si procesele organizatiei.
In timp ce mai multe organisme externe recunoscute creeaza sisteme standardizate, standardele cele mai frecvent adoptate provin de la ISO.
Care este numele complet al ISO?
ISO inseamna Organizatia Internationala de Standardizare. ISO este un organism international responsabil cu crearea, stabilirea si promovarea standardelor. Pana in prezent, a publicat peste 22.600 de standarde si documente conexe care se aplica tuturor tipurilor de industrii, cum ar fi productia, sanatatea si contabilitatea.
Standardele ISO sunt o colectie de bune practici care promoveaza compatibilitatea produselor, schimbul de solutii si know-how si identificarea problemelor de siguranta. Standardele prezinta o abordare care a fost agreata de experti internationali.
Companiile folosesc certificarea ISO pentru a oferi clientilor potentiali dovezi de conformitate si pentru a le castiga increderea. Inainte de aceasta, totusi, va trebui sa achizitionati si sa obtineti certificarea. Costurile certificarii ISO difera in functie de multi factori, cum ar fi dimensiunea organizatiei, sectorul industrial, veniturile anuale, numarul de angajati si asa mai departe. Toate aceste detalii pot fi analizate pe site-ul rscert.ro !
Ce tipuri de standarde ISO exista?
Dupa cum am mentionat, pana in prezent exista aproximativ 22.000 de standarde ISO, care acopera diverse industrii. Dar dintre acestea, cele trei tipuri principale de ISO sunt:
ISO 9001:2015, un standard pentru sistemele generale de management al calitatii organizationale (QMS), inclusiv managementul furnizorilor. ISO cuprinde standarde QMS si pentru anumite industrii.
ISO 27001:2013, un standard pentru sistemele de management al securitatii informatiilor (ISMS)
ISO 14001:2015, un standard pentru sistemele de management de mediu
Diferite tipuri de standarde ISO
Puteti separa fiecare standard ISO pe baza urmatoarelor categorii:
ISO 9000 – Managementul Calitatii
ISO 9000 este privit la nivel international drept cea mai buna practica pentru managementul calitatii.
Acesta subliniaza criteriile pentru un sistem de management al calitatii pentru a ajuta companiile sa imbunatateasca calitatea si relatiile cu clientii. Standardul este un set de instrumente si practici pe care companiile le pot folosi pentru a identifica zonele de imbunatatire.
ISO 22000 – Managementul sigurantei alimentelor
ISO 2200 abordeaza ce ar trebui sa faca o organizatie pentru a se asigura ca alimentele sunt sigure pentru consumul public. Acest tip de standard ISO contine linii directoare care sunt aplicabile pentru toate intreprinderile cu probleme legate de siguranta alimentara, indiferent de dimensiunea acestora.
ISO/IEC 27000 – Sisteme de management al securitatii informatiilor
ISO/IEC 27000 stabileste standarde pe care companiile le pot folosi pentru a-si proteja activele informationale. Companiile care gestioneaza datele personale, finantele, proprietatea intelectuala sau datele sensibile ale clientilor pot folosi aceste standarde pentru a se asigura ca informatiile lor sunt protejate in orice moment.
ISO 31000 – Managementul riscurilor
Fiecare decizie de afaceri implica un anumit risc. ISO 31000 ofera companiilor un cadru pentru gestionarea acestor riscuri prin aplicarea celor mai bune practici pentru identificarea riscurilor si gestionarea consecintelor.
Care sunt cele mai utile standarde ISO?
In aceasta sectiune, vom discuta in detaliu opt dintre cele mai populare tipuri de standarde ISO.
ISO 9001. Acesta este unul dintre cele mai populare standarde ISO pentru crearea, implementarea si mentinerea unui sistem de management al calitatii (QMS) pentru orice companie data, indiferent de industria, capitalul sau dimensiunea acesteia.
ISO 14001. Acest standard ISO ofera orientari cu privire la ceea ce trebuie facut pentru implementarea unui sistem de management de mediu (EMS). Include politici, procese, planuri, inregistrari si cele mai bune practici care definesc reguli cu privire la modul in care compania voastra interactioneaza cu mediul. Cerintele ISO 14001 va ofera un cadru, impreuna cu linii directoare, pentru crearea EMS pentru orice organizatie.
Stefan a zis
Majoritatea firmelor nu se încadrează pentru aceste standarde cu toate astea le au.
Cam toate firmele împing ceva bănet că să obțină aceste certificate iso .
Perfu a zis
Degeaba au firmele tot felul de standarde de calitate daca le au doar de forma
Pato Basil a zis
Ai idee cat costa o astfel de certificare?