Pandemia ne-a afectat nu doar starea de sănătate fizică și psihică, ci și spațiile în care locuim, muncim și mâncăm; pentru mulți dintre noi, locuința s-a transformat și în birou, și în restaurant. Spațiile HoReCa, îndeosebi restaurantele, suferă schimbări drastice la apusul lui COVID-19.
Economia a fost afectată, iar proprietarii HoReCa s-au văzut în fața faptului împlinit, fiind forțați de situație să găsească soluții inedite prin care își pot păstra afacerea funcțională. Despre modificările pe care le vor suferi restaurantele, dar și noile stiluri ale lui 2021 ne vorbește arhitectul Octav Roman, de la Creativ Interior.
Poate cel mai mare trend în materie de restaurante în 2021 îl reprezintă conceptul de open kitchens – din ce în ce mai multe restaurante vor alege să aibă bucătăriile la vedere, pentru că asta denotă transparență și le oferă un plus de încredere clienților. Deși conceptul de open kitchen nu e unul nou în materie de design interior – face parte din arsenalul de idei pentru amenajare living mic, prin care poți oferi iluzia de spațialitate – prea puține restaurante apelează la această variantă în prezent.
Bucătăriile deschise în spațiile HoReCa îi fac pe clienți să aibă încredere, pentru că văd cum e preparată masa lor și dacă sunt respectate normele de igienă. Iar în perioada post-pandemică, sentimentul de siguranță e cel pe care îl vânăm cu toții.
Interioarele escapiste reprezintă unul dintre trendurile lui 2021 atât în ceea ce privește locuințele, cât și spațiile HoReCa; locuințele escapiste conturează evadarea perfectă din realitate, decorurile te îmbină la visare și transportare într-o lume utopică, ruptă de cotidian. Există până și modele de bai escapiste care transformă spațiul în oaza perfectă de relaxare. Caracterizat de un retro-futurism aparte, materiale și culori diafane, joviale, atipice, stilul escapist în restaurante îmbină fuziuni de stiluri, iar bucătăriile deschise sunt adesea preferate. Interiorul escapist nu doar că asigură cu ușurință distanțarea socială, însă o fundamentează într-o viziune estetică bine definită; liniile simple, geometria clară, materialele care nu permit supraviețuirea bacteriilor fac din stilul escapist „moștenirea de design interior a pandemiei care va dăinui multă vreme de acum încolo”, după cum spune designul de interior Pallavi Dean.
Și pentru că perioada pe care o străbatem o impune, atât în spațiile HoReCa, cât și în locuințe, o atenție deosebită cade asupra igienizării; vrând, ne-vrând, suprafețele anti-microbiale sunt un trend obligatoriu în 2021. De la blaturi de bucătărie și până la scaune sau fotolii tapițate cu materiale anti-microbiale, menținerea suprafețelor curate este primul aspect de care trebuie să ținem cont în acest an.
Poate cel mai important trend al anului rămâne sănătatea și siguranța din restaurant; oamenii își doresc confort sigur, iar proprietarii HoReCa își adaptează funcționalitățile în conformitate cu nevoile pieței: meniurile fizice au dispărut, fiind înlocuite de coduri QR, iar plățile contactless sunt încurajate.
Indiferent dacă ne referim la unitățile Food Service sau cele ospitaliere, digitalizarea este viitorul. Această tendință a format deja baza politicii hoteliere, iar serviciile care permit evitarea contactului dintre persoane sunt cele mai căutate de către clienți, mai ales în această perioadă. În restaurante sau cafenele vă puteți folosi de telefonul personal pentru a răsfoi meniul prin scanarea codului QR. Pentru a preveni aglomerarea spațiului sau suprapunerea rezervărilor apare opțiunea trimiterii comenzii din timpul rezervării prin intermediul aplicațiilor special create în acest sens.
Căderea economică a afectat mai bine de 5000 de restaurante, pierderile fiind, la sfârșitul anului trecut, de circa un miliard de euro din încasări, conform președintele HORA, Daniel Mischie.
Redeschiderea restaurantelor interioare vine ca un pilon de sprijin pentru proprietari, însă și ca o provocare: problemele complexe cer soluții complexe, care pun creativitatea la încercare. S-au schimbat nu doar normele sub care restaurantele pot funcționa, ci și cerințele și nevoile clienților – accentul gravitează, în perioada post-pandemică, spre timp de calitate petrecut într-un spațiu sigur și confortabil. Oamenii își doresc siguranță, iar asta rămâne cea mai mare provocare pentru proprietarii HoReCa: trasarea unui spațiu estetic, funcțional și confortabil, dar care să fie fundamentat pe ideea de siguranță și mediu protejat.
Lasă un răspuns